Alla inlägg under oktober 2010

Av Amanda Rolinder - 30 oktober 2010 05:05

Wohoo! anlände i Sydney imorse! Varmt och skönt! Alle...de är varmt i Australien! ;) Tog tåget till centralstationen och promenerade därifrån till mitt hostel, dock fanns det inte med på kartan så jag fick ta en liiiten omväg för att hitta gatan! De tog väl ca 40 minuter dit, mellan samma platser tillbaka tog 10! men men, rätt kom jag!
Dock tänker jag nog byta hostel, verkade inte allt för bra där ja bor nu! :/
Dock har min internetanslutning krånglat nå jävulskt så jag har inte kunnat kolla något nytt. Nu funkar internet men inte hostelworld...

Sydney är iaf jätte mysigt, har drivit runt nere på darling harbour nästan hela dagen! Finfint!
Just nu bor jag on the west side, vill flytta österut. Mot stränderna! dock är de nära till allt annat nu, men badet väger nog över!
Såg förövrigt några små hajar idag :)

Lever gör jag, och än så länge trivs jag! haha

/from down under

Av Amanda Rolinder - 29 oktober 2010 05:58

Så, nu sitter jag på en ny flygplats och inväntar ett nytt plan!
Jag blev så trött på det förra att jag ville byta! :)
Flygningen gick bra, dock snodde min stolsgranne min tandborste under flygningen! hon nöjde sig inte med sin egen utan måsta promt ha min med!
Illa, illa!
Jag hamna bakom 2 svenska turkar som var nå alldeles oerhört dryga!

Att tillägga är att dom trodde de var ensamma svenskar på flyget, så va de med det.
Samt att de bråkade om att slippa sitta vid fönstret!? WHAT?
ÄR det inte där man vill sitta?
Annars var de en bra flygning, fanns 126 filmer 87 spel å massa annat att sysselsätta mig med! antagligen kan ja göra allt jag inte hann med på nästa flyg!
MAten var kanon, dock fick man alldeles för mycket, kändes som om ja rullade ur planet!


Tydligen ska vi mellanlanda i Singapore med...vet inte om de bara var en yrig flygvärdinna eller om de faktiskt är så! Jag märker!

Känner mig utstött, här går allt folk runt i luciaklänningar sjalar å svarta glorior!
Glömde den munderingen!


C ya Down under! :)

Av Amanda Rolinder - 28 oktober 2010 20:12

Sitter just nu i Manschester, ska kolla på en film sen hoppa på flyget vidare mot Abu Dhabi med slutstation Sydney.

Har varit en jobbig dag fylld med avsked... begravning är de faktiskt inte även om de känns lite som så!

Min kära Alle körde ner mig till flygplatsen jobbigt jobbigt avsked!
Kommer sakna många men speciellt Alle, (mamma ta inte illa upp....)
Ringde mamma och alle när ja landade, tydligen ska dom käka pizza på glysis å kika på mattes match! sen när började dom med det?? haha! :D

Är iaf riktigt skönt att vara på väg nu, om en par (rätt många) timmar är jag framme i sydney för att börja etablera mig på Australiensisk mark!

Packningen gick susen föresten, 12 kg bagage och 5 kg hanbagage! Vilket ger rum för mera shopping! Bra jobbat Amanda! hoppas ja fått m allt bara....

Ps, när du bokar biljett köp aldrig till tjänsten "välj plats själv" de funkar inte!
Ja köpte de å blev blåst... nog fick ja välja platser alltid, men inte fick ja dom platserna ja valde inte! :)

Nu ska ja ta å kika på film så ja inte somnar!

Take care!

Av Amanda Rolinder - 19 oktober 2010 20:00

Följde med pappa och Ayax ut i Lindefalletsskogarna för Älgjakt idag!
detsination Yxberget FM och Engelsberget EM. Ska vara älgtäta områden sägs det!
Älgjakt brukar vara lite småspännande och så, åtmistone när man går med hund.
om man inte klätt sig fel efter väder! Att smyga up på en älg under ett ståndskall är en häfftig  känsla.
så var inte fallet idag, trots det perfekta jaktvädret!
Vi hade fått mer spänning om vi var där för att plocka svamp.
Det ända roliga som hände under dagen var att Olle gav alla jägarna tinnitus pga en dåligt inställd radio!

Anyway, På första såten hittade vi dock förklaringen!!
När jakten blåstes av för lunch och uppvärmning av eventuellt frusna passkyttar gjorde jag och pappa en upptäckt!
  
BJÖRNSPÅR mitt i såten!
Där hade vi den naturliga förklaringen till bristen på älg :)
Björnen verkar gilla pappas nygjorda väg, mjukt å skönt att framföra ramarna på! :)
Pappa å jag hade gått runt ikring björnen hela dagen lyckligt ovetande om att en björn strök ikring, troligtvis så såg den oss men inte vi den!
Hade varit sååå mycket bättre om de va tvärt om skulle ja säga! 
Jag ville följa efter spåren och se om ja faktiskt fick se den, vem vill inte se en björn i skogen!!?? :D
Dock stoppades mina planer rätt snabbt av pappa, som redan lämnat bössan i bilen :/
Pappa såg riktigt ledssen ut när ingen varken sett eller hört mer än en älg på hela dagen...om det nu var en älg! Tyckte synd om han när vi gick där mot bilen när dagen var över.

Hur som helst va de en trevlig dag i skogen, mkt vandrande och undervisande om vems hyggen som ser förjävliga ut, vems skog som ä vems å vilka som inte borde få ha skog överhuvudtaget! :) Givetvis vilken skog som är vår också! Givetvis va den utomodentligt välskött, om han bara la ner hälften så mkt tid åt att fixa å trixa hemma skulle allt va perfekt in i minsta detalj!
Sjukt farcinerande hur bra lokalsinne pappa har i skogen!! De ä grymt!
Ställ han mitt ute i skogen å han vet: vems träd som är vems, vilket pass som ligger vart, vem som sitter på vilket pass under dagen och vem som sköt vad därifrån förut. Vem som såg en älg där å där, och vem som missade passerande älgar på vilka pass. vart älgarna brukar gå in å ut i såterna å vart de brukar stå å lura.  Gör samma sak i stan å han har ingn aning om något! :)
Sjuka kontraster!


End of today!    

Av Amanda Rolinder - 17 oktober 2010 22:50

Ja antalet dagar hemma krymper, nu är det bara 11 dagar kvar att fylla!
Var som sagt ner till linus i veckan, skoj att se hur han har det.
Framförallt var det väl kul att träffa han innan ja åker! Blir ju lite knivigare sen :)
Dock nästan lovade han att hälsa på...vi får se hur de blir med det, bara att hålla tummarna framöver!
Idag blev det en tv-förmiddag med mamma!
Men när hon började dra igång med storstädarplanerna så började jag sakta men säkert röra mig in mot stan, för att träffa Dennis å kika på Hockey.
Det var väl ingen jätte bra match  kanske, men det var kul att träffa lite folk! Dennis uppskattade det han med, kanske mest för han fick träffa Matte å kika på lite hockey! :)
Efteråt åkte jag förbi på maln och hälsade på min andra familj!!
Davve stack så fort ja kom, men resterande familj (bortsett från Alle) var hemma och tog hand om mig! Trevligt, trevligt! haha!  
Alexander kommer hem snart han med, ska bli skönt att få hem han en stund iaf!
Saknar ju min gopojk! <3
Först får han krångla klart med sin lilla pärla bara!

Blev lite musik ikväll, bla denna! Skön låt, funkar helt klart! Dom ser väl lite halvskumma ut men låten ä bra!!


Nu sak ja försöka få tag på han på andra sidan, låter dramatiskt kanske...
Men de ä bara Alle ja pratar om! :)
Sen soooova!   

Av Amanda Rolinder - 13 oktober 2010 21:54

Bokade tid om vaccination i torsdags, bokade tågbiljett till Linus igår eftersom ja fick tid på hälsocentralen vid 11 idag bokades tåget m start från iggesund kl 12.30.  På en och en halv timme skulle ja väl hinna få en liten spruta!


Idag var det dags att få den. Först tog ja mig till Appoteket i iggesund, ställde mig i kön och väntade på min tur. Väl framme fick jag veta av en glad appotekare att dom inte hade vaccinet jag skulle ha.Mitt  vaccin fanns inte!!
Hon frågade glatt om jag hade bil, för isf så kunde jag alltid åka till hudik eller Söderhamn å kika om inte dom hade vaccinet.
Men eftersomatt jag skulle till Linus m först buss sedan tåg så hade jag givetvis inte m bilen. Den hade inte fått plats i tåget tänkte ja när ja bokade!
De sa åt mig att gå upp ändå och höra om det fanns lite extra uppe hos distriktsköterskorna!
Så en måttligt arg Amanda gick upp och anmälde sig...fick då höra att ja redan va anmäld!?
Tanterna i receptionen såg allmännt förvirrade ut, men sa åt mig att gå å höra m in till distriktsköterskorna ändå.
-Finns de inget så blir de ingen vaccination, sa ena m etthånfliin!

Mkt uppmuntrande!
Okej, a men då va de väl så tänkte jag och gick å satte mig snällt å väntade...
30 min senare fick ja komma in å förklarade situationen å frågade om dom hade nå extra. Sköterskan försvann snabbt för att kolla!
Efter en bra stund, fick ja veta att det inte fanns något här heller, hon hittade då inget. De sa åt mig att om jag hittade vaccin nånannanstanns så va ja välkommen att komma tillbaka å boka en senare tid idag!
Så ja fick ringa tillbaka elias som förövrigt körde in mig till stan, först till Kronans droghandel, där ja träffade en riktig surkärring! Och nee fanns inte de ja skulle ha här heller! Började fundera på om det överhuvetaget existerade!
Sen for vi upp till sjukhuset där dom va i full fart m att bygga om! Och där fanns det! WOoooHo! Det existerade faktiskt!
Gick till informationen och frågade om ett nr till hälsocentralen, det krävdes 3 damer i informationen för att få fram det, dock sa de oxå att det inte var någon ide att jag ringde då det ändå bara var telefontid mellan 8.15-9.15
Hur vida det var så eller inte är frågan, men så sa de iaf.
Så jag for dit ist, Elias körde mig!
Väl där insåg jag att det nästan bara sitter gamla tanter överallt innom sjukvården, eller appotek och hälsocentraler iaf!! Dom verkar gömma undan de yngre samt männen! Hon i receptionen ville bli av med mig kvickt och skickade mig en trappa upp! Träffade en sköterska där som ist skickade ner mig...till dagvårdcentralen eller nåt.
Där satt 5 st(?) sköterskor och disskuterade mat och svamp...sjukvården av idag!!
Dom såg ordentligt besvärade ut när jag kom in, efter några sekunders väntan vände sig en av sköterskorna om och frågade om jag ville något...(antagligen är det säkert ovanligt att folk kommer till dom och vill något!)
Förklarade och hon såg besvärad ut men dkulle leta upp någon, hon gick 5 meter putsade och konstaterade att hon satt i telefonen. Jag fick så mig ner och vänta!
ett gäng minuter senare kom en dam ut och anslöt sig till sällskapet sköterskor som samtalade, en pekademot mig så hon gick till mig ist!
Segare samtal ha ja nog aldrig varit med om, mamma svarar segt men den här tanten tog alla pris!!
Hon försvann iväg mitt i samtalet, när hon kom tillbaka sa hon att hon fixat allt.
Jag sken upp en smula och hon stod kvar som om hon hade något mer att säga, men hon sa inget. Jag blev smått obekväm och började ställa frågor ist!
Om vaccinationen å så.
En lååååång stund senare dök min sköterska upp och vips så va allt klart! de tog ca 5 min mellan gångerna vi tog i hand, Första när vi hälsade och andra när jag tackade!
Jag och lillebror firade m att svänga förbi mcdonalds innan han dumpade mig på tågstationen! Sen va de bara att fara till gävle för att byta tåg, vilket va smått krångligt.
okej vi säger såhär, jag ska till lindesberg. Det ligger ganska nära Örebro.
Det fanns 2 tåg att välja mellan:
1: Örebro avgång 14.14
2: Borlänge 14.20
På min biljett står det Gävle- Lindesberg avgång 14.20
men ja ska ju inte till BORLÄNGE!??
Tar det tåget iaf, på vinnst och förlust och efter 10 min på tåget inser jag att det är rätt tåg, phuuu! tur att jag litade på biljetten där (tiden) och inte min geografiska kunnskap!


Väl framme gick jag direkt till hallen för att kika på Storebror!
2 bra perioder för dom och 1 dålig resulterade i förlust m 6-4, men de va kul att se ändå! :)

End of story!   

Av Amanda Rolinder - 8 oktober 2010 18:36

Gud så mkt ja har fått gjort idag... eller inte ä de väl jätte mkt men de va VIKTIGA saker iaf!
Började m att prata m Alle som befinner sig på andra sidan jordklotet...igen!
Undertiden ringde jag och fixade tid för vaccination, inte de lättaste!
Det tog dom ca 6 h att klura ut va jag skulle ta för vacin.
De slutade m att ja fick ett recept på ett gäng sprutor! Woho!!
Som sagt va j lite för sent ute, man ska ta sprutorna m lite större marginal till resan, 20 dagar räcker inte. Men de skulle lösa sig för mig ändå!
Tydligen va de bara mot hepatit ja behövde så de mesta klarar ja mig ifrån.
Sen ringde ja upp ACER, gud va ja ä trött på dom. Ha haft kontakt m dom ett bra tag nu, min dator funkar inte som den ska, och dom ger mig nya instuktioner på hur jag ska åtgärda problemet. Dom verkar tro att ja tkr de är mysigt att sitta m dom i telefon, idag fick ja prata m en helt inkompetent finska dessutom!
Som 4 gr sprang till sina kollegor för att fråga om råd.
Första dan på jobbet kanske?
Sen la ja ner allt vad telefoner heter och for in till staden.
Styrde in på Länsförsäkringar där Arvid löste försäkringsfrågan på absolut bästa sätt!

Bokade även klipptid när ja ändå va inne, de slitna måste bort, de gör fan ont att ducha nu!


Sen va de äntligen dags att gå å hjälpa mormor att handla!
Söt liten tant de där!  Hon satt hemma å väntade på mig tills ja va klar m allt (givetvis ringde hon och hörde om de inte va dags att handla snart.) så ja kunde hjälpa henne m lite småsaker samt shoppa loss på lindelivs! Blev lite sympatishopping som vanligt!


Ok, idag har jag hafte den här underbaaara låten i huvudet!
Klagar inte alls, Riktigt bra låt måste ja säga! Sköön röst!



Avrundade kvällen med Idol m mamma å pappa!
Många bra, men ingen slår låten åvan än sålänge! ;)
Så nu ä de bara att somna om å invänta en ny dag. 
 Sleep tight! 

Av Amanda Rolinder - 8 oktober 2010 00:05

Ok få se vad har ja nu...
Pass, Resa, visum - check


Ä de nåt mer man behöver...mm Amanda de är det!
Listan kan väl göras hur lång som helst!
Men imorn ska ja ta mig i kragen för att uppfylla några av min checklistas checkpoints!
Javisstja! man kanske måste ha en checklista innan man börja checka av allt.
Så jag får väl  börja med att göra en sån!
Packa och förbereda har väl aldrig riktigt varit min grej, sista minusten är min sak! De är vad jag gör bäst, packa alldeles inana man åker så man nästan är klar i tid, gärna att man blir lite sen. Men ja kan inte säga att ja brukar missa något, småsaker javisst men inget viktigt. På något knepigt vis får ja alltid med mig det ja ska ha -och mer därtill! Den här gången har jag dock beslutat mig för att börja i tid!


Den här gången reser jag själv till ett land ja bara hört om, därför tänker ja tvinga mig själv till att packa i tid och packa lagom!


Inte för mkt och inte för lite dvs!


Imorgon tänker ja ta tag i försäkringsfrågan, ja ska söka upp Arvid så han kan hjälpa mig! ifall något mot förmodan inte skulle gå rarätt utan strula lite!
Bör även kolla upp om ja behöver vaccinera mig, nog för att ja är försent ute med det redan, men iaf! Bättre att vara på den säkra sidan säger mamma!


Nu ska jag dejta kudden och drömma mig bort mot en varmare plats...
Down under!  

Presentation


Kände att det var dags att prova något nytt, så har ännu en gång packat väskan för nya äventyr på andra breddgrader!

Jag befinner mig i Canada, British Columbia -Chilliwack!!
Är här som Au pair i åtminstone 4 månader :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards