Alla inlägg under januari 2011

Av Amanda Rolinder - 31 januari 2011 01:56

Hej å hå, har som sagt fått igång min dator igen... Dock har ja inte haft tid/ork att skriva eller publicera nåt inlägg! Försökte imoers men utan resultat, anslutningen på hostelet va för dålig!

Har just pratat med Alle och Davve, samt mamma försökte prata med mig... Hon vill få koll på vad hon ska skicka med Alle. Dock vägrar de ta m ett tält båda två, så i och med det tänker ja inte fixa nåt heller, då blir de att ja sover ute ist! Så blir det med det :)

Har haft ett gäng fina dagar här nu, igår drog jag och ett par från jobbet till bondi och glassade! Resulterade i att vi kom för sent till jobbet nästan allihop, ja lyckades dock pricka i min tid exakt, klockade in på fel våning men ingen märkte något ändå! phu, tur att man har huvudet med sig ibland! Men så skönt det var på stranden, brännande hetta och Vattnet var superärligt!

Vet inte riktigt vad det är som händer, men sen ja kom tillbaka från melbourne har alla jäkla gäster varit fruktansvärt otrevliga... vilket är mkt tråkigt då de tar så mkt energi att hantera otrevligt folk. Längtar efter lite semester nu! <3
Jobba kvällar börjar bli rätt tungt, de är svårt att njuta av dagarna, då man är för trött för att göra det man vill! Att komma hem sent på nätterna börjar ta ut sin rätt. Kliver man upp tidigt är man för trött, sover man ut missar man hela dagen! Bara att välja! Dock har de väldigt bra, är väldigt trött bara!

Har börjat få massa oförlkarliga bett, har försökt utreda vad det är för bett.
Jag hoppas det är myggbett, men, det kan även vara bedbuggs...äckliga varelser som lever i sängen.Vad jag fattat ska de vara typ någon form av korsning mellan fästingar och myggor! Mysiga små krabbater!De har lovat att kolla upp åt mig idag! Men innan de fastslagit anledningen till mina bett lär jag kilat sönder min stackars kropp, men lite extra ärr har aldrig skadat!

Idag skulle ja behöva städa lite i mitt lilla hörn, samt tvätta! MEN, de är fint väder så får se hur jag gör med det, kanske skjuter på det ännu en dag!Har fortfarande lite rena kläder ja kan använda innan det är helt kört.Tänkte att ja kan spara med all svätt och städning tills Alle kommer...han behöver något att göra när jag jobbar! ;)

Ha det kanon!/down under  

Av Amanda Rolinder - 31 januari 2011 01:43

Australia day blev allt annat än vad som var planerat!
Efter att pratat med Alle på förmiddan gick jag tillbaka till hostelet, de sjuuuukt varmt ute.
Kännde mig allt annat an pigg, antar värmen påverkade det hela.
La mig och sov en stund med förhoppningen att bli piggare!
Dock hjälpte det inte, så hoppade över alla mina planer och stannade i sängen för att piggna till ist. Läste se och hör som mamma lämnade kvar, tänk vad folk måste ha lite att skriva om!
De enda som fans att läsa om var om alla dessa TVbönders olika kärlekar!
Samt massa annat skvaller....men men min dator var inte igång så ja hade inget bättre för mig. Se och hör ist för grillning och party på boindi alltså!
Tänk vad gammal jag börjar bli... haha!
Tog en promenad runt stan en sväng för att se vad som fhände runt om i staden!
Va ett gäng scener utspridda runt stan, stannade och lyssnade vid några dem, dock ledssnade jag rätt snart. Det var dålig musik, massor av folk och stekhett!Det blev för mycket för mig så jag gick tillbaka till hostelet. Där ja träffa två finska killar som ja hängde mig en sväng. Dom va dock rätt korkade, satt mest och ljög o skröt o klunkade deras fiskvin! Finskar är konstiga typer de, men de funkade ändå. Rätt underhållande om inte annat! Men efter en stund gick jag ner å tog en fika m säkerhetsvakterna ist. Fick mig en chilatte- smakar som mjölken om blir kvar när man ätit upp risgrynsgröten, sen hällt på lite extra kanel o socker o värmt upp det! Rätt gott faktiskt!
De är rätt kul att hänga där, händer nästan alltid något, blev kvar där till kl 03.30 Dom är trevliga de där, dom kan prata och har en hel del att säga. Igår var även en av de boende där. En gammal bodyguard, with licence to kill!
Han hade en hel del spännande att berätta om lite av varje!
Blev en annorlunda kväll men en bra en!


Fick tillbaka min dator igår tillpåköpet...FIXAD!! Woho!
Iraniern gjorde ett bra jobb, än så länge funkar allt finfint och allt finns kvar som fanns där förut! :)


Idag följde ja med 2 engelskor till bondi, skönt att va tillbaka på stranden igen, har inte besökt en strand sen melbourne! Dom var dock mindre bra som sällskap, bakfulla och trötta!
Ännu en varm dag, värmen börjar bli outhärdlig! Men ja hade en bra dag ändå, härligt


Sent publicerat...men...bättre sent än aldrig!


Down under!

Av Amanda Rolinder - 26 januari 2011 00:12

Sa motet jag skickades pa igar var Shangrilas motsvarighet  till elevrad.
Alla avdelningar skickade en varsin representant for ett mkt formellt mote m bossen... Dar dok jag upp mkt val forberedd, eller inte! Ja hade som sagt inte ens blivit informerad om vad motets anledning var!
De handlade mestadels vad vi skulle/kunde forbattra pa hotellet, sa jag drog upp en hel rad punkter....hehe! Om var avdelning saklart! :)
Overlevde iaf med bravur! Dock tror jag inte jag vill ga dit igen.


Igar kvall var fullstandigt galen, folk overallt och hela tiden!!
Ovi var tillbaka fran pappa-ledigheten.
Han gjorde min dag genom att falla kommentaren "the kid will soon be released from the hospital"... precis som om han skulle slappas ut fran ett mentalsjukhus eller ett fangelse! :)
Blev ship in m grabbarna fran jobbet igar, for att fira Ovis arterkomst!


Har 2 dagar ledigt fran jobb nu, sa haller tummarna for bra vader!
I dag ar de australia day har, sa vi far se vad dagen har att erbjuda!
Antagligen blir det bondi med chad och Adam...och annat folk jag inte kanner!
Men vi far se! :)
Kan nog handa bli en bra dag!

/down under  

Av Amanda Rolinder - 25 januari 2011 03:04

Ojoj, imorse vacktes jag av ett sms fran var manager...


"Hey can u come in early for a special meeting you have been put forward for.
Its at 3.30, sign in anf you get paid for it. It's th GM dialoge. So you can moan about the nut equipment etc"


Hm, ingen aning vad det innebar... Vet inte om jag ska tolka det som nagot bra eller daligt! men men... Verkar inte allt for farligt iaf!
Gardagens arbete borjade forfarligt lugnt, med en timme kvar innan "last orders"
fylls hela vaningen! Bara jag kvar som servitris, da de andra 2 skickats hem pga en lugn kvall, tack for det!...dock fick jag forvanadsvart bra dricks fran manga holl! Ett gubbar kom upp och bestallde en varsin drink (20 dollar var) och ger lika  mkt dricks som deras drinkar kostar...100 dollar! Maste ha skott mig ratt bra!
En annan gubbe kom upp och var skit sur, bestallde in en ol, men under kvallens gang blev han pa battre och battre humor...40 dollar dricks, CHECK!
Ska borja jobba ensam, verkar ga battre da! HAHA!
Trakigt nog sa delar vi pa allt anda :(
Och nu maste ja fan saga det, VEM FAN gar till en bar och bestaller kaffe????
Som jag hatar dessa manniskor, ga till ett cafe bara!
Hatar verkligen nar de kommer upp bara for att bestalla en kopp kaffe...garna ska de krangla till det sa mkt det bara gar ocksa!
och att tillagga ar att de ALLTID ar jag som far ordrarna!
...ser jag ut att vilja gora kaffe???
Jag ar troligtvis den enda pa vaning 36 som inte kan gora alla dessa jakla olika sorters kaffe! Espresso och the klarar jag av, men dar gar gransen!
Har lagt in en forfragan pa att fa lara mig...faktiskt!
Dock verkar alla tro att jag redan kan, darfor far jag springa runt och fraga folk om de kan fixat at mig...vilket de vagrar! - ja kan ju gora det sjalv!
Som det far mig pa daligt humor, en kaffeorder forstor en hel kvall for mig!!


Idag har jag sytt om en strandklanning jag kopte for stoooora prngar haromdan! Blev mkt battre iaf, kopte den for 20 kr. Helt klart vart! Hehe....
Nu ska ja ga upp och boka en sang at Alexander!
Sen bli det till att kolla upp vad det dara motet innebar!


Har kommer en gryyym lat fran ett av varldens basta band! Nickelback...  
Ha de bra, for de har jag!
Kramar /Down under

Av Amanda Rolinder - 24 januari 2011 02:58

Hej hej, langesen jag skrev nagot nu...
Sen jag kom tillbaka fran melbourne har ja varit smasjuk och hemskt hemskt hemskt trott! Sa har tillbringat storre delen av dagarna at att sova ikapp!

Idag vacktes jag av telefonen, inte av alarmet utan av att Alle ringde!!
Har inte kunnat fatt en battre start pa dagen <3
Han har ANTLIGEN bokat, sa nu ar de klart...Han kommer!! Jiiiha!
Ska bli sjut kul,  langtar som tusan!
 

Min dator har kraschat for- ja ja vet inte vilken goang i ordningen!
For nogon dag sen nar jag var pa vag hem fran jobbet sa svangde jag forbi Worldsquare, och mina polare sakerhetsvakterna! Iaf sa horde jag m Felipe, sakerhetsvakten fran min gamla lagenhet, om han visste nogot bra stalle att fixa den pa. Han bad mig springa och hamta datorn sa skulle en av killarna ta en titt pa den! Dock fick han ingen ordning pa datorn heller, sa nu har de skickat den vidare till en Iranier som bor dar, ska tydligen vara ett IT Geni!
Sa kanske dom far ordning pa den nu snart!
Har jobbat en hel del, m blandade kanslor, de ha varit ett par tunga dagar!
Brist pa bra somn samt att de varit ratt turbulent bland kollegorna, 2 killar ar pa semester, en har just fatt barn sa ar pappa ledig... samt att de 2 som inte klarar av att jobba ihop, sa de ha varit ratt mystisk stammning. Sa ha varit mkt pa en gang, ja ar inte inblandad men de gar ut over mig da ja jobbar mellan dom, och de forsoker fa mig att valja sida :)

Haromdagen hade vi en riktig skit dag pa jobbet, i och med det bestamde jag och de andra tjejerna fran jobbet oss for att prova pa utelivet! Hade en kanonkvall!
Hamnade pa "Home" i darlingharbour, bra stalle, bra musik o ratt coolt!
Dock va de lite konstigt inrett, fattade inte om de va deras stil eller om de va taskigt gjort...
Igar var jag och ut och kaka m ett par fran jobbet, hamnade pa ett thaistalle, riktigt mysigt stalle!! Bra mat, vi fick in konstig och stark mat, men gott va de!
Sa om nan har vagarna forbi sa kan jag rekomendera det!
Forovrigt sa bor jag kvar pa hostelet, blir kvar dar under min resterande tid i sydney tror jag, ja trivs bra i min sang dar... har de riktigt hemtrevligt i mitt horn! Haha
Dock borjar ja bli less pa att folk tar min mat, jakla backpackers!

Annars sa ser jag fram emot att Min pojk kommer sa ja kan fa fart pa resandet och se mer av detta underbara land!


Blev sa glad idag sa ja tillangnar dessa klipp till Alexander! <3
Kunde inte valja ett sa de blev 2 ist... haha

Ha de kanon!!
/Down under

Av Amanda Rolinder - 16 januari 2011 21:39

Lenas sista inlägg för den här gången.


Ja, då har man äntligen kommit hem till Lindefallet efter en hemresa på närmare 50 timmar... Trött, trött så det blir inga problem att ställa om tiden. 


Allt har gått bra även om man blir otroligt irriterad på detta byråkratiska krångel på flygplatserna i Asien. Jag tror aldrig att jag kommer att åka tillbaka dit. Vet inte hur många gånger jag visat passet och fyllt i olika blanketter. Nästan alltid vid både in och utfärd. Som vanligt var det drygast i Shanghai... passa er för att mellanlanda där! Träffade i alla fall Börje och Anna från Västerås som gjorde mej sällskap under den långa stoppet i Peking. Vi hyrde ett rum med tre sängar och en toa med ducsh. Skönt att sova i en säng i stället för på en bänk vid någon gate även om sängen var hård och det luktade mögel i rummet. Men, men... 


Väl hemma på Arlanda var det bara att visa passet i passkontrollen och sen var det klart. Herregud vad Sverige är bra! Inget onödigt byråkratiskt krångel. 


Min väska kom bland de första på rullbandet och sen var det bara att gå ut till en väntande Ove. Tänk att han hittade till Arlanda, det trodde jag nästan inte. Härligt att träffa honom. Men... sen visste han inte riktigt var han hade parkerat bilen så det tog närmare en timme att hitta rätt parkeringshus. Ha ha ha... jag visste att det inte skulle gå smärtfritt. 


Nu är vi i alla fall hemma i Lindefallet och här är julsakerna bortstädade vilket är jätteskönt. Tänk om all snö också vore borta, men det verkar kunna gå fort om plusgraderna håller i  sig. Då kanske det snart tar fart med hallbygget, vem vet...


I morgon ska jag äta någon annan mat än kinamat som jag levt på de sista dagarna. Air China serverar ju bara sån mat på sina flyg. Gott men tjatigt!


Hej då. Nu lämnar jag denna bloggen HELT till dej Amanda. Se till att göra uppdateringar! Jag fick nämnligen skäll över att vi varit dåliga på detta under en period. Tack för att jag fått gästblogga under vårt äventyr.


Kramar//Lena

Av Amanda Rolinder - 15 januari 2011 03:17

Så var jag tillbaka till Sydney igen, där allt började, för att börja om på nytt! :) Har haft 18 härliga dagar med mamma, vi har haft en minst sagt växlande väderlek! Men trots det har det varit bra, de var kul att ha henne här en stund! Vår lilla road trip i Victoria-south Australia var nog höjdpunkten. Vi körde genom vackra landskap, naturen var sagolik på många platser! Vi körde genom djungel, genom stepp och längs kusten...mkt växlande! Mamma hade några roliga timmar framför ratten, hennes dröm om att få leka rallyförare gick i uppfyllelse! Hon fick köra  efter de små kuperade vägarna, många gånger fick ja så lov att hålla tillbaka henne då hon gick in i sin roll som rallyförare lite väl mycket
Vägarna var trots allt blöta och kurviga... Kalvstigen är ingenting mot dessa vägar längs great ocean road! Igår lämnade jag mamma och Melbourne för att återgå till vardagen i Sydney.

Det blev en lång natt, lite tomt också att inte ha någon att prata med, eller någon som frågar om allt! ;) Bussen saknade tv...eller den hade tv och dvd som lovades att visas efter vägen, dock var alla tvapparater trasiga! 3 timmars resa från melbourne stannar bussen in och busschafören informerar om att AC´n slutat fungera! Vi står där i en halvtimme för att vänta in en mekaniker som lovats komma och fixa prablemet. Bussen kunnde dock inte vänta längre och tvingades ge sig av efter vägen utan fungerande AC då många hade anslutningsbussar samt flyg att passa! Efter halva resan började allt funka igen, men inte som de skulle. Nu växlade temperaturen i bussen mellan Iskallt och kokhett, ingen höjdare att försöka sova. Folk klädde av och på sig stup i kvarten. Jag hade en liten inoficiell tävling med killen framför mig om min plats! Han lutade sin stol bakåt så långt det bara gick, vilket gav mig minimalt utrymme! Så för att få plats med mina stackars ben satte jag upp dem i hans ryggstöd! Så så fort jag rörde mig vaknade han, mindre glad! Men fick jag lida så fick han, då han vägrade att rätta upp ryggstödet. Tillbaka till storstaden igen! Ska alldeles strax checka in på Strattons hostel (World square) Här bodde jag ett par nätter innan jag flyttade in i lägenheten tvärsöver gatan. Ska ta mig en dusch och en tupplur för att sedan bege mig mot jobbet!


Ha de kanon!
/A. From down under

Av Amanda Rolinder - 14 januari 2011 10:12

Nu var det en tid sedan jag skrev nagot och det beror pa att vi inte har haft tillgang till bra internet under den senaste tiden, men vi lever...

Vi bodde i alla fall i Melbourne i 3 natter sa vi hann se den staden med alla dess trams (sparvagnar). Vadret hade kunnat vara battre men, men vi hade det bra anda.


Vi hyrde en bil via AVIS med GPS sa att vi pa ett smidigt satt skulle ta oss ut ur staden men ack vad vi bedrog oss. GPS:en skulle bara fungera utanfor staden! Hmmm vad ska man da med en GPS till? Vi letade oss till AVIS kontor och lamnade tillbaka den. Amandas mobil funkade superbra som GPS som tur var. Jag var jattenervos innan vi for och skulle jag ha vetat da vart vi skulle hamna och vilka kurviga vagar vi skulle kora sa hade jag nog aldrig gett mej av.


Vi for i alla fall mot Geelong for att sedan aka vidare sa langt vi orkade for dagen. Vadret var inte bra utan det regnade mest. Malet for resan var att komma till staten South Australia eftersom Amanda vill hinna besoka alla delstater. Vi for hela vagen ca 40 mil till en liten pitoresk by som jag just nu glomt namnet pa. Kanske hette den Port Donell? Dar tog vi en promenad pa den fantastiska stranden innan vi for tillbaka till Portland.


Vi at dyrt pa en kinaresturang med inte alltfor bra mat innan vi for till McDonlads for en harlig kopp the. Nu skulle vi leta nagonstans att sova och velade val lite i en vagkorsning da plotsligt en polis korde upp bredvid och fragade om vi var "lost" och det var vi ju. Han trodde nog att jag var berusad men kollade bara mitt korkort och sa korde vi vidare. Ha ha ha... att man ska behova aka till AUS for att bli stoppad av polisen! Morgonen efter korde vi vidare mot The ocean road och det var helt klart en resa vard att gora. Under 2 dagar besokte vi de mest fantastiska strandremsor. Maste ses, kan inte beskrivas. Mest fantastisk var London Bridge. Tank hur naturen, vind och vatten kan skapa nagot sa vackert.


I Apollo Bay hade vi tankt stanna och sola hela dagen men eftersom det regnade sa akte vi vidare. Tyvarr var det vagarbete sa vi fick ta en valdig omvag uppfor branta backar och ut genom kurvor som jag aldrig tidigare skadat. Man motte sej sjalv i vissa kurvor. Sen ska ni veta att alla australiensare kor VALDIGT fort, ja har ligger t o m jag i la. Men allt gick valdigt bra i alla fall.


Lorne var ocksa ett paradis. Vi trodde att vi skulle stanna aven dar men beslot oss for att aka vidare. Vi hamnade till slut tillbaka i Melbourne efter ett break i Torkey dar vi sprang runt bland alla outlet. Handlade lite smasaker och fikade pa McDonalds. Undrar just nar Hudik och S-hamn far ett McCafe? I allafall jattegott och gratis internet aven om det ar lite segt.


I Melbourne hyrde vi ett hotellrum aven om det var valdigt dyrt. Nu blev det lite lyxigt i alla fall. Inte ens dar fanns tillgang till billigt internet. 70 kr timme ar inget man vill lagga ner pa internet som sen kanske inte fungerar. Vi strosade runt i stade och shoppade lite klader.


Nu har Amanda farit till SYdney och jag aker till Peking i morgon fm.

Jag har i alla fall haft 3 fantastiska veckor med Amanda har i Australien...

Nu har tararna torkat och jag ska leta mej till baka till hotellet.

Hej da... kanske hors i Peking. Kramar fran Lena


Presentation


Kände att det var dags att prova något nytt, så har ännu en gång packat väskan för nya äventyr på andra breddgrader!

Jag befinner mig i Canada, British Columbia -Chilliwack!!
Är här som Au pair i åtminstone 4 månader :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards