Alla inlägg under januari 2012

Av Amanda Rolinder - 31 januari 2012 08:25

Sådäär jaaa!
Just hemkommen från Franzie. Spenderat kvällen med att leta och leta och leta biljetter.
Tillslut hittade vi så alla 7 kan sitta tillsammans. Jäkligt typiskt att Vancouver C ska va så jäkla poppulära.
Finns knappt biljetter att få tag på! Inte är de billigt heller...
Efter många om och men samt vilda diskussioner köpte vi tillslut biljetter!
Ingen match ja vill se särskillt gärna, men sympati-följer-med iaf!  ;)
Nån måste ju förklara matchen för dom andra stackars jänterna. 

De är först i mars de handlar om, så har ett tag på mig att lära dem sporten.
Just nu känns de som en omöjlighet... It is will be hard but I´ll do my best!
 

Jäkligt rolig kväll iaf, och verkar va ett bra gäng som åker!


Over and out!
/A 

Av Amanda Rolinder - 31 januari 2012 02:02

Vaknade upp, blev less över att inte alarmet ringt.
Hade tänkt kliva upp i tid idag nämligen.
Men telefonen tyckte att jag skulle få lite sovmorgon!
Bestämde mig för att springa idag, men ångrade mig i dörren och tog cykeln ist!
Och guuud va glad jag är för det!! Cyklade efter en riktigt bra led, perfekt terräng, fin samt skiftande natur och framförallt bra längd!

Såg en hel hög med hägrar efter vägen. Skitade ner mig rätt ordentligt med, hade inga stänkskärmar.
Kläderna åkte i tvätten direkt när jag kom hem.
Men de va de värt, 2.1 mil av tung cykling blev det! Lär kännas bra imorgon!


Ikväll ska jag över till Franzi för att planera en framtida tripp till Vancouver! Intressant lär de bli! :)


Over and out,
/A 

Av Amanda Rolinder - 29 januari 2012 09:07

Lång dag, började dagen med att skypa med Alle!
Sen en löptur som resulterade i skavsår på båda hälarna..
Vem kom på skavsår, va fyller dom för funktion???
Efter 3 km började de krypa fram, skona har fortfarande inte passat sig helt efter mina hälar. 
Efter ytterligare 3 km var skavsåren oundvikliga, skönt!

Ducha, kasta i mig mat, åka och hämta Liam och Ethan på deras band träning...

Sen - time for hockey... Junior hockey, inte av den bästa sorten. 
Rätt underhållande ändå dock. Mest underhållande var dock mitt sällskap.
På vägen hem efter att passerat bion, beslutade vi oss för att avrunda kvällen med en film.
Körde tillbaka och gick på Haywire, en av de tråkigaste "action" filmerna jag någonsin sett!
Hade svårt att hålla mig vaken, men tvingade mig att inte somna...

Väntade filmen igenom på att det skulle komma en vändpunkt, att det skulle komma en scen när allt vänder och blir till en sevärd film. Det ögonblicket kom dock aldrig, som det sällan gör i just sådana filmer.
Den tråkiga och tröga känslan i filmen höll i sig från början till slut, måste varit en deprimerad stackare som ressigerade filmen! Inte ens musiken var bra!
Men man måste ju ändå hoppas! Min rekomendation är dock, se inte filmen!

Kollade lite på All star skills competition idag med, hyfsade pojkar på isen där! 

Förstår dock inte varför Z inte är en av dom?? Vad hände? hur tänkte dom??

Over and out!
/A
 

Av Amanda Rolinder - 28 januari 2012 05:30

Vaknade sent som alla andra dagar den här veckan.
Det är det bra med de här "jobbet".. innan 14.30 har jag inga tider att passa, bara saker att göra.
Idag var dom sakerna i princip obefintliga.
Höll på göra i ordning min frukost när jag reagerar på att molnen utanför fönstret är kolsvarta och flyger ovanligt lågt. Det brukar vara moln rätt nära marken, men inte så där nära!
Måsta därför fråga Tim och Julie som satt och åt om det är moln eller om det faktiskt brinner någonstanns.
Dom flyger upp ur stolarna
- Yes, it is a fire somewhere!
Dom åkte genast för att kolla, båda iförd pyamas. haha
I samma stund som ytterdörren slår igen bakom dom går strömmen.
Det var en rätt omfattande brand i stadens elverk. Så i hela chilliwack och delar av Abbotsford (en närliggande stad) 

var de tvungna att stäna av strömmen. Vilket bara kunde innebära en sak : KAOS!


Det är inte bara snö den här staden inte kan hantera, strömavbrott är en annan sak!
Det var det längsta strömavbrottet på flera år här, vilket var ca 5 h.
Eftersom jag tränade på strömavbrott under jul helgen...3 dagar!
Så kännde jag mig rätt erfaren! :) 

Jag tog cykeln för att se mig om lite, första dagen på ett tag som både jag och vädret höll för cykling!

Åkte och kikade på branden sen på omgivningen.
En bil körde in brevid mig när jag stannade vid ett övergångsställe. 
En äldre gubbe stack ut huvudet:
- Are you crazy?? Don´t you listening to the radio, they tell averybody to stay inside!
Jag svarade lite snabbt,
- Well my radio didn´t have any power today, so how could I?
- Go home, and try not to breath to much!!  Han sa de sista m glimten i ögat och körde vidare! 

 
Inte konstigt att de inte var så mycket folk ute trots det bra vädret!
Kan inte säga att det märktes så mkt heller.  Men om jag dör snart vet ni varför, Ethan har lovat att ringa och tala om det till alla jag känner då dock. 
Så ringer någon och säger:
- Sorry, she is dead.
Och sedan lägger på så vet ni varför.
Nu är det över iaf, allt är tillbaka till de vanliga!


I övrigt följde jag med Julie å handla lite kläder idag!
Köpte inget av de jag skulle behöva, men hittade lite grejer! :)
Sen åkte jag skridskor med ett gäng Au pair´s, en av dom spelade tydligen hockey.
Hade svårt att avgöra vilken av dom det va tills hon presenterade sig och berättade om det!
Hon var mycket bättre som människa än som hockeyspelare dock tror jag!
Men tydligen hade hon spelat i Tyska landslaget... Vad vet jag, hon kanske dolde talangen idag bara!
 

Lite bilder från dagen:

                  

Over and out
/A 

Av Amanda Rolinder - 27 januari 2012 07:27

Igår följde jag med en annan aupair på bio!
Franzi, hon ville kika på "We bought a zoo" jag hade tråkigt så jag följde med! :)
Hon plockade upp mig, pratade en heeeel del innan vi kom fram till bilen.
Även inne i salongen, de gick inte att få stopp på na!
Men jätte trevlig tjej, de va snarare våra grannar inne på bion som klagade!  
Va inte på samma bio som sist, nu menar jag själva bion alltså, inte filmen.
Den här var liten gammal och gemytlig! Var som att kliva in på ett heeelt annat årtal...snarare 1960 än 2000!
Men mysig va den, inga extra kostnader! Skulle tro att den var säkert en riktigt fin biosalong när den byggdes för länge, länge sedan.
Och joo, filmen. Bra historia, hade lite av varje, sorglig, rolig, romantisk familjefilm. 
Inte min smak men helt klart ändå sevärd om man inte har något annat att göra! :) 


Idag har jag handlat, kört ungar, bakat och lagat mat! När blev jag mamma????
De har jag glömt att säga, igår var första gången jag skulle handla åt familjen.
Har varit i affärn å handlat åt mig förut, så ja hittar bra där men...
Först och främst ska jag säga att det ösregnade.
Parkeringen var i stort sett full, då ska jag tillägga att det inte är en liten parkering.
Hittade en parkering långt bort, nästan längst bort men inte riktigt.
Så när jag väl var inne i butiken var jag dyblöt.
Kom på att jag behövde en vagn, allt skulle inte få plats i en korg.
Så jag gick ut igen, sprang över parkeringen, blev lite blötare än innan.
Väl där insåg jag att man behövde ett endollarsmynt. Jag hade alla valörer utom endollars så klart.
Frågade en tant om hon ville växla med mig, hon bara fnös och sa något jag inte uppfattade.
Trevligt, beslutade mig för att handla 2 gr ist... hur svårt kan de va!? 

Fyllde snabbt en korg och gick mot kassan. Där möttes jag av en lååång kö.
Korgen var tung så jag ställde mig där iaf. Efter 20 min fick jag betala, sen fick jag upprepa samma sak igen, men med längre kö denna gång. Bra shopping, BRA!! ;)  


Lite värdelöst vetande:
Bakade en ruskigt god lemoncurd å maräng paj idag, älskar citron!!
Gjorde även rostade rotfrukter å baconinlindad kyckling m creamcheese! 
Liam har nu anställt mig som ny kock. -Trodde han ja! haha 


Hittade lite ätbart i butiken idag!!
Mindre ont i magen efter frukost! ;)

 
Linus; om du ser det här vill jag att du ska veta att den här bilden samt osten är tillängnad dig!
Det är Tines egna vara! ;) Ska tänka på dig varje gång jag äter den!



Over and out!
/A 

Av Amanda Rolinder - 25 januari 2012 18:34

Dom senaste dagarna har varit tröga, jag har varit trött och inte kännt mig allt för pigg.
Har mest kört bil, vilket jag inte tycker är lika kul som min mor.
Saknar våra bilar med! Maarhuis bilar är visserligen bra, ska inte klaga alls - Bara mer körglädje i dom hemma!
Var och simmade här om dagen, vilket va skönt.
MEN, på något konstigt vis lyckades jag sträcka en muskel i axeln!?
Så har riktigt ont varje gång jag lyfter armen över 45 grader.
Börjar bli bättre iaf, bäst att se det från den ljusa sidan! :)


Igår köpte jag minuter till telefon.. har inte använt mobilen sen jag kom hit!
Julie försåg mig med mobil direkt när jag kom, så jag kan kommunicera med dom. 
Skulle gärna använda min mobil ist, men ingen tycks veta hur man får ut kortet ur den andra(!?)
Och min funkar såklart inte här!
Iaf, har varit enormt skönt att vara telefonlös, ingen kan nå mig!
Jag är inte den mest aktiva med mobiler å telefoner i allmänhet! Svarar mest bara om jag absolut måste.
Men kan va bra att kunna nå folk, så nu ska den snart va igång..
Ska bara slå de där nummret som får allt att fungera, innom en snar framtid! 


Läre även fixa cykellås! Blir snart galen om ja inte kan ta mig någonstannas när JAG faktiskt vill någonstanns! :) 


Kikade på Canucks igår, dom gör en riktigt bra match men lyckas chipsa så oilers kviterar m 4-5 min kvar!
Vinner på straffar dock!! Dom ser ut att vara i bra form inför kommande matcher! ;) 
Sedinarna gör en bra match å Edler går in och sätter första straffen, viktigt!

Snart dags för All star match, kan bli riktigt bra hockey!
Frågan är dock hur Chara, som för ett par år sedan spelade i Färjestad... lyckas bli lagkapten och den som tar ut laget i ett av lagen!? För mig känns de som att de borde finnas bättre spelare än han!
Tkr nog mest bara att han är en överdrivet stor spelare, inte alls någon lirare!  

Visst, visst han skjuter hårt, men fortfarande inte min favorit!
 

OVer and out!

Av Amanda Rolinder - 23 januari 2012 06:01

         

Igår följde jag med Tim och pojkarnas morfar på en 2 h vandring. Destination Teapot hill. 

En mycket fin vandringsled upp på ett berg, påminde lite om att ta sig upp på blaxås.

Alla träd var täckta av mossa, även ungskogen. 
På kvällen kom Julies skusin med familj över på middag.
En lite `finare familj... Allan pappan va en riktig socitets gubbe... satt å skrattade åt dom innombords hela kvällen! Svårt att inte göra det. Är det något jag har riktigt svårt för är det människor som tror att dom är eller försöker vara märkvärdiga...


Idag har varit en riktigt slö dag, klev upp vid 12-13 tiden.

Då kom Julie och fråga om jag ville följa med och käka lunch.
Sushi blev det, mycket och gott! :)


Sen skjutsa och hämta pojkarna. Vid 7 blev jag less på att inte göra något alls
Så bestämde mig för att inviga mina nya springskor!! 
Ångrade mitt beslut direkt utanför dörren -Det spöregnade.
Så alltså, det var massor med snö och slask,mörkt och kallt (+2 grader) samt nya skor.
Och spöregn!? Va skulle ja ens ut å göra?
De fick bli en intensiv löpning, ville inte va ute allt för länge
Ja hade ju ingen reflex...attans!
Efter en halvtimmes löpning var ja hyfsat less, blöt och kall!

Till på köpet fick ja ett liiitet skavsår på ena hälen.
Bra tänkt Amanda, men skona gick bra iaf -dom sprang nästan själva! :)


Nu hänger alla saker på tork iaf, hoppas vägarna torkar lika bra dom också!


Inne på Sushi restaurangen, Liam lyckades dra in en fin replik:
Vi satt och prata om skolminister, Tim föreslog att de vore något för Julie.

Pojkarna protesterar ljudligt, 
Ethan: She can´t be, that would be awful!
Tim: Thats sounds like an idea, it would be 10 hours of school 7 days a week!
Liam: Hell no, We are not some stupid asian people!! 
Det blir helt tyst. 

Over and out

/A
 

Av Amanda Rolinder - 21 januari 2012 07:45

Idag var en bra dag, riktigt bra faktiskt!
Började dagen med bakning, kladdkaka med chokladbitar å blåbär stod på schemat!
Måste dock klaga på kanadensarnas råvaror, inte ALLS samma kvalite som hemma!
Men det blev väl rätt bra ändå.
Fikade med ungarna framför tvn -hockey samt konståkningskik!
Efter det mot ishallen, allmänhetens åkning med alla barnen samt deras lilla kusin Olivia!
Skönt att vara på is, även om de inte var klubba puck. 
En gubbe kom fram till julie som stod i båset och iaktog oss:
-Din dotter kan verkligen åka skridskor, hon har bra flyt i åkningen.
Julie tittar på Lily, som stapplar sig fram på isen. - Really, you think so!?
När hon berättar för mig och Nowel utbrister han - What, he thought i was a girl????
Jag ser tydligen ut att vara en i familjen, ser nog rätt Kanadensisk ut ändå!? haha

Avrundade åkningen med en hamburgare, "Five guys -burgers and fries".
Tog lång tid att få hamburgarna, men dom var helt klart värda all väntan.
Skojar inte nu, hamburgarna var faktiskt godare än tallmons!!!
Var som hemmagorda!


Efter det begav jag och de två äldre pojkarna oss på bio.
Mission impossible 4, otroligt sevärd film.
Var bra från början till slutet, kommer inte ihåg att mission impossible filmerna varit så roliga.
Men den här var iaf riktigt rolig, Micke Nyqvist spelade the bad guy i filmen.
Spädde på Liams teori om att jag är en svensk spion lite extra...

Han fick en hyfsad sockerkick med, pojken blir hög på socker -sen går käften i ett...
Känns som ett mission impossible att få tyst på han när han väl är igång! :)

Kan bara säga en sak: Filmen är så mycket bättre än traliern!


Over and out!
/A

Presentation


Kände att det var dags att prova något nytt, så har ännu en gång packat väskan för nya äventyr på andra breddgrader!

Jag befinner mig i Canada, British Columbia -Chilliwack!!
Är här som Au pair i åtminstone 4 månader :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards