Alla inlägg under november 2010

Av Amanda Rolinder - 30 november 2010 00:34

Det har inte hänt just nåt de senaste dagarna! Har nog mest bara pendlat mellan gymmet, jobbet, kylskåpet och sängen!
De har varit dåligt väder, så finns inte så mkt att göra!
Men men :)


Igår hade ja grym huvudvärk...vilket resulterade i en dags sjukanmälan idag.
Men i all ärlighet är de inte för jag är sjuk idag oxå, nepp de ä för ja ska på ett nytt jobb! :D
Börjar kl halv 4 idag! Därför hoppade jag jobbet idag, men vill inte säga upp mej riktigt än... vill se efter hur det andra är först!
Så jag har möjlighet att välja sen ;)

Måste nog fixa nya skor idag, har inga som duger där tror jag!

Mamma mormor å Ylva sägs ha bakat lussebullar och pepparkakor idag...
Fick mig att längta hem liite! Blev sugen! Dom verkar inte ha lussebullar här :/
Tror ja ska försöka fixa lite knäck nåndag! :D

Down Under  

Av Amanda Rolinder - 27 november 2010 05:47

Idag var jag tillbaka i skolbänken. Satt och lyssnade och antecknade i ca 6 h

( ok 5 h och 15 minuter...resten var rast!)

På en av rasterna gick jag hem för att hämta nåt att äta, kommer tillbaka till det senare! Kursen var bra, han som höll föreläsningen höll oss vakna hela tiden, han visste vad han gjorde! Faktiskt rätt intressant, stundtals!
och då måste jag tillägga att jag inte direkt är skoltypen...
De sista vi gjorde var ett test på våra kunnskaper, där vi fick använda våra anteckningar!
Löjligt enkelt, 100 % rätt! klappat och klart, nu är de gjort! Så nu kan ja börja servera alcohol lagligt i Australien, nästan överallt!
Breddade mitt utbud av jobb enormt i och med att jag offrade en dag på stranden för en dag i skolbänken!


När ja kommer hem, ca 3.5 h efter att a va hem första gången.
Beslutar jag mig för att ta hissen till våning 14, gå på toa och sen ta hissen upp till min våning! Just in case vår toa är occuperad, vilkent den alltid  tycks vara när ja vill dit. Och tur var det, för när ja sätter i nyckeln i nyckelhålet går de inte att öppna!?!? Min nyckel funkar inte...


Här måste jag påpeka att vi bor illegalt. Man får bara vara 4 personer som bor i en lägenhet, vi är 8 eller 9! varierar lite.


Och på väggarna sitter det skyltar med "inspektion" överallt.
Knackar, provar låsa upp, knackar igen, försöker låsa upp, knackar hårdare, försker ringa han ja hyr hos 100 gr utan svar. Å så fortsätter det.
Många tankar flög igenom mitt huvud under min tid i korridoren!


- Har vi blivit påkomna och utkastade?
- Har dom bytt lås och snott mina saker?


Beslutade mig för att campa utanför dörren tills någon kom hem iaf.
Så slog mig ner och tog upp en muffins och en vattenflaska ur väskan,
för hungrig var jag.
Halvägs in på muffisen öppnas dörren, den där jäkla kinesen har suttit och lyssnat på mina knackningar i 20 minuter utan att öppna! Men tillslut hade hon tydligen tagit mod till sig för att öppna, men inte ytterdörren ska ni tro!
Nää, dörren till vårt rum. Som tur var va en av mina rumskamrater där och kom och öppnade åt mig!


Tydligen hade Alex samma problem, hennes nyckel funkar inte heller!
Mystiskt, Så Felix vår nyaste rumsmedlem provade sin nyckel.
Givetvis funkade hennes, så blev dummförklarad.
Så jag insisterade på att hon skulle gå ut och prova min nyckel.
Hon skrattade lite för sig själv, försökte och knackade skamset på och bad mig öppna! Den funkar inte konstaterade även hon! (nähäää?)
Fattar inte riktigt vad som händer, så nu ska ja hålla mig i lägenheten tills nån kan komma och förklara vad som sker. Så mina planer att gå till hydepark ställdes in pga utlåsning. Till på köpet funkar inte mitt spottify längre.
Måttligt irreterad!
..alle kan du logga in och låta de spela i 24 h? Så de funkar sen! :D haha

                                                 

Efter att klagat över  situationen en stund satte jag mig ner för att vänta på att ägarna skulle komma hem. Eftersom inte mitt spottify funkar så blev de youtube ist idag! Letade upp låten nedan och fastnade vid videon. Helt plötsligt insåg jag vilka små bekymmer jag har. Allt kunde varit mycket värre. Hur jag än gör här och vad som än händer, har jag alltid någonstanns att komma hem till.
En fast punkt, dit jag altid kan vända mig.
Tänk vad många det är som inte har det, eller vad många det är, som det vi kallar skräp och ruckel, kalla hem. Ibland måste man påminna sig själv bara hur bra man har det. Vi från I- länder gnäller över att tekniken inte funkar, när andra lever på gatan bland sopor för de inte har något annat att gå till.
Vi är alla så lika, men ändå så olika. Livet är ett lotteri.


De är dags att göra något åt saken!                                       


  Fick en ny nyckel, min var tydligen inte den riktiga nyckeln.
Först trodde de att ja bytt ut min nyckel, förväxlat den med någon annans.
Men efter att jag övertygat dem att de är samma nyckal som j haft hela tiden.
Då fick jag förklaringen, den måste vara utsliten, att den blivit skadad, det blir så med nycklar ibland. Dom håller bara för en viss period.
Så är det med nycklar i Australien, för de kan ju inte ha varit en dålig kopia! ;)
Down Under  



Av Amanda Rolinder - 26 november 2010 13:27

Har haft en grymn  dag på jobbet, allt flöt på hur bra som helst!
Börjar gilla jobbet nu ;)
Chefens fru var oerhört snäll idag(!?) häromdan var hon en riktig bitch mot mig... och idag var hon nästan för snäll! Läskigt vad de svänger fort!


Iaf,  hon skickade hem massa mat och kakor m mej hem idag!
hädanefter jobbar ja bara fredagar tror jag!


Så till Linus... Här är vad jag äter i helgen! ;)
ja, jag äter ordentlIgt!


 
Frös in några av mina tillgångar!! ...så inga sötsaker går till spillo!  


Idag beslutade jag mig för att gå den där jäkla RSA  kursen!
Mitt Visakort vill inte fungera på internet, så vad gör man!
Jo först försöker man få tag på mamma (som dels har hand om mina pengar)
hon svarar dock inte, sådå ringer man hem... sen till linus!
Som svarar och försöker i sin tur få tag på mamma!
Hon fortsätter att inte svara, så jag ringer Alle som efetr en kvart ringer upp mig! Han ringer i sin tur även han mamma! Fortfarande inget svar, hon är hopplös min mamma! Alle ger dock inte upp, utan ringer till mammas jobb!
Bingo!! hon svarar! :D
Men kan inte hjälpa mig, hennes kort ligger i bilen och hon har massa söta så snorungar runt sig så hon kan inte gå ut!


dock ringer hon pappa och får hans kortnr, så de gick tillslut!
Pappa betalar! :D
Tack till alla involverade! Imorn kl 09.30 börjar jag!
Nu jäklar ska kursen bli gjord!
(så jag kan uppgradera mitt jobb liiiite)


Nu ska ja prata lite mer M min Alle! <3 sen blir de till att dejta kudden!
Fredagsmys =)


Ha de braa  
 

Av Amanda Rolinder - 25 november 2010 07:37

Idag va en bra dag på jobbet!
Igår var ett rent helvete och idag toppen!
Vill dock hitta något annat...MEN!
för att kunna göra det verkar ja måsta sluta, vi får inte prata i telefon.
Och alla ringer under min arbetstid! sjuuuukt irreterande!
Dock fick jag ett samtal från ett hotell idag, där jag sökt som servitris.
Dom frågade om jag var intresserad av att jobba i baraen ist...
Självklart!!!

Dom skulle ringa upp imorgon så vi märker hur de blir, barjobb ha ja dock inte jätte mkt erfarenhet av! :P

På väg hem från jobbet idag...jätte stressad, eftersom jag väntade ett samtal och ville hem.. ropar någon efter mig. Tänkte inte mkt på de, måste varit nån annan amanda :P
Fast när ja hör mitt namn igen stannar ja upp å vänder mig om!
De var surfkillen (träffade han för 2-3 veckor sen, han lärde mig surfa lite)
från Bondi Beach! Han frågade när ja var redo för min nästa lektion...
Haha!! Grejt :P

Ikväll ska jag träffa lite folk från WShostel, för en After work öl!
Awsome!

Ha de kanon!! :)  

Av Amanda Rolinder - 22 november 2010 07:05

Har varit en härlig helg!!
Stannade som sagt hemma från stranden! Alex och jag gick till parken för att senare gå vidare till en frukt och grönsaksmarknad!
Införskaffade mig en reskudde! Som funkar utmärkt att använda som vilo/dator kudde! Underbart! haha
Sen stack Alex och jobba så ja begav mig till Hyde park till ett par grabbar från hostelet! Träffade även 1000 svenskar där... ett gäng lidingöbor som alla hade en varsin kompis som liknade mig, måste ha ett väldigt vanligt utseende!


Söndag: Vi drog till bondi ca 15 pers tror ja vi var!
Grymt nice, lekte i vågorna och gick en strandpromenad! Vattnet börjar bli lite varmare dessutom, nu ä de bara de första 2 minuterna som är gräsliga!
Avslutade dagen bland bondis klippor för att kika på solnedgången m lite öl! :)
  
Idag är  ja bara trött! väldigt trött, önskar att maten kunde laga sig själv just nu!
Men sån supermat har ja inte, så ja får väl snart rycka upp mig för att fixa något , att äta!


Föresten, en av mina rumskompisar snor mat från mig! Ett 3/4 paket flingor har spårlöst försvunnit!? Och nån hade tagit fel skor imorse... så ja fick leta igenom allas skor, vilket gjorde att ja kom 4 min sent till jobbet! tack! älsakr mina rumskamrater idag! NOT!
Hittade tillslut mina skor bland Alexs...hon försökte tydligen byta upp sig! men se de gick inte! :)
 
SÖKES:
Min moder kommer hit över nyår... dock verkar alla hotel och hostels fulla!
Så vi letar för fullt efter nånstanns där hon kan sova.
Förslag någon?? (hon vill helst ha tak över huvudet!)

Mamma bad om en bild så här är till dej mamma! ;)
  
Vänliga hälsningar
Down under   

Av Amanda Rolinder - 20 november 2010 02:17

När jag vaknade var det fint väder...när jag kikade ut genom fönstret!
Så jag gjorde mig iordning för stranden, packade och gjorde klart!
Gick ner en våning för att fylla på telefonen!

Sen köpte jag bussbiljett till bondi... och då kom molnen!
Så NEJ jag åkte inte, som tur va köpte jag en biljett som går att använda när som helst!

Så nu går ja och Alex till Hyde park ist/ eller Darling harbour, har inte riktigt bestämt än! Vädret har varit kasst nästan varje dag sen ja kom!
När jag jobbar spelar de ingen roll, men när ja är ledig är de hur tråkigt som helst! :/
Idag är de växlande molnighet, lite för dåligt för att åka till stranden och lite för bra för att stanna inne!

Igår var jag på världens coolast intevju, så nu drömmer jag om att få det jobbet!
Vilket inte lär hända, men drömma kan man! :)

Down under!   

Av Amanda Rolinder - 18 november 2010 09:47

JAg gick utför att köpa kakor, hade inget bättre för mig medans jag väntade på min tvätt tid (tiden då Antis tvätt är klar...)
Iaf, jag mötte en tjej på gatan som var fruktansvärt lik en kompis från norr., Vände mig om för att se,och hon hade då en en svensk tröja  på sig så ja tänkte att de va väl värt ett försök att se om de va hon!
Så ja gick efter och ropade lite diskret efter henne!
Vad har ja att förlora, va de inte hon lär ja ju aldrig se människan igen ändå!
Och visst va de Hanna Emmanuelsson!
Helt sjukt!


Kakorna var dessutom goda, för den som undrar!

Och tvätten är igång!

Down Under!

Av Amanda Rolinder - 17 november 2010 07:06

Japp nu ä de klart mamma kommer! Hon gjorde en bragd vid bokningen! vågar inte gå in på detaljer men bokningen blev väl inte riktigt som hon tänkt sig till en början... antar dom på jobbet klagade så hon fick flytta och fixa till resan! ;)
Hon verkar ha löst det nu i alla fall!
Så nu ä de bara att försöka hitta nåt ställe att förvara henne på, eller hennes saker iaf ;)
Hon dyker upp nångång mellan jul och nyår! Sen är de bara för henne att försöka hitta mig! :) Om ja nu inte är så snäll och hämtar henne på flygplatsen då!
Men i 9 fall av 10 är ja inte snäll, säger min familj, så vi får se hur de blir med det!


Jobbet går bra, min chef försöker övertala mig att sydney är "the place to be"
Och att man bör stanna här åtminstonde 90 % av tiden i Sydney!
Vill nog inte riktigt hålla med där!


/hälsningar från andra sidan!

Presentation


Kände att det var dags att prova något nytt, så har ännu en gång packat väskan för nya äventyr på andra breddgrader!

Jag befinner mig i Canada, British Columbia -Chilliwack!!
Är här som Au pair i åtminstone 4 månader :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards