Alla inlägg under december 2010

Av Amanda Rolinder - 30 december 2010 11:33

       Lenas inlägg:

Ja då har man äntligen kommit fram och hunnit ställa om kroppen till aus tid. Resan hit gick bra även om det vid flera tillfällen kändes otroligt komplicerat vid flygplatserna i Peking och Shanghai, ojojoj när jag tänker tillbaka på hur vi blev behandlade så känns det som rena parodierna. I Shanghai fick vi utrymma flygplanet, tåga efter en flygvärdinna genom hela flygplatsen (kändes som att tåga in på en OSinvigning) för att sedan checka ut och in igen. Sedan fick vi helt  otrioligt ta oss tillbaka till planet på egen hand för att återigen boarda till samma plats i planet som vi tidigare lämnat. ojojoj...byråkrati eller vad det kan kallas. Väl framme i Sydney stod Amanda och väntade vi tågstationen. Hon var så brun coh vacker med ett leende på läpparna. Tårarna kom... Efter att ha lämnat min resväska i lägenheten gick vi ut på stan en sväng för att njuta av lite glass i Hyde Park. Vilken oas mitt i staden. Vi gick sedan till en vacker kyrka där vi var med på slutet av en högmässa. CHECK KYRKOBESÖK.  Som tur var skulle Amanda jobba ganska snart så jag tog då chansen att krypa till kojs för lite sömn. Det hade inte blivit så mycket av den varan under flygningen. Vaknade sedan pigg och utvilad vid 6 på morgonen, duschade och la mig att läsa. Tanken slog mej att jag under två dagar besökt 3 kontinenter och 2 OS-städer + Stockholm naturligtvis men den räknas inte.  


I morse for vi till Bondi Beach... ojojoj den är lite större än Bässe och det var otroligt mycket folk men det känndes ändå riktigt bra och man hade gott om plats. Vi badade i de härliga vågorna och solade en del. Trodde att jag skulle bli röd som en kräfta men klarade mig riktigt bra. Hoppas ju ha chans till 16 solldagar till. CHECK BONDI BEACH... När vi var på hemväg från beachen sa Amanda att hon tyckte att vi skulle åka direkt till Operahuset så att vi kunde pricka av även den sevärdheten. Sagt och gjort... Nu verkade det som om alla sydneybor hade förflyttat sig från Bondi och till Operahuset. Jättemycket folk även där. Kollade runt och knäppte några kort. Som vanligt var för snåla för att gå på guidad tur men toaletterna besökte vi och de var helt ok. CHECK OPERAHUSET.


Nu började dagens motionspass nämnligen att promenera runt, runt på Sydneys gator för att leta det optimala matstället. Kraven var billigt, mycket mat och GOD mat. Efter 7 sorger och 8 bedrövelser så hamnade vi ett ställe som klarade 2 av punkterna nämnligen billigt och mycket mat. Kineserna som satt bredvid vårt bord tyckte nog att vi var lite kräsna men sanningen var att det inte smakade bra. Vi åt upp riset och en del av den resterande maten men tyvärr lämnade vi en hel del. Vet inte riktigt vad det var som gjorde att vi inte kunde få i oss allt. Det var dock skönt att få sitta ner en stund efter den långa promenaden med lite småröd hy...  


Lämnade alltså stället lite småhungriga och gick till ett köpcenta i huset där vi bor och köpte an smoothi och en flaska vitt vin. När vi kom hem till lägenheten upptäckte vi att vi fortfarande inte hade någon elektricitet. Hyresvärden sa till oss att vi måste flytta så fort som möjligt. Allt beror troligen på obetalda elräkningar och kanske är de själva på väg att bli vräkta. Amanda drog en snyfthistoria så vi blev lovade att bo här till söndag. Vad som händer då är skrivet i stjärnorna. Hoppas att det löser sig i morgon. Vi tröstade oss med lite vin, smothi och Polly innan vi pratade en stund med ALLE. Tyckte vi var värda det. Nu har jag nattat Amanda och hon sover sött. Själv ska jag preparera mig mot ev snarkningar innan jag kryper till kojs. I morgon är det nyårsafton och vi ska sticka till beachen tildigt på morognen. På kvällen vet jag inte vad jag ska hitta på när Amanda jobbar. Kanske blir jag sittande här hemma i mörkret med datorn... ha ha ha.

Av Amanda Rolinder - 26 december 2010 03:00

Julen är snart över här i Sydney!
Har varit en minst sagt knepig jul, och rätt olycklig!
Allt började den 23 december...
Som jag nämnde i tidigare inlägg var 23 december en gräslig dag, och när jag trodde de inte kunde bli värre blev allt ännumer katastrofalt.
Jag kom hem till huset kl 03.30/03.45  2 av våra säkerhetsvakter hade ovanligt lite att göra, så de passade på att stoppa mig och kolla mitt huskort.  
Som givetvis är en piratkopia! Vilket jag redan visste iof, men de tog ialafall mitt kort :( Utan kort kom jag tillbaka in i lägenheten, sjuuuuukt less!
(tappat kort=150 dollar...) - vilket jag vägrar att betala då de var ett fejk kort! ;) Trodde inte det kunde bli mkt värre där också, slog på datorn för att ringa Alle.
Efter 3 min slås allt av, datorn blir svart! Får genast en flash back...för ca 6 veckor sedan agerade datorn lika dant och jag var tvungen att ominstalera ALLT, ställa tillbaka datorn till fabriksinställningar!
Jag provade allt jag kunde, men inget hjälpte. Med tårar i ögonen drog jag täcket över huvudet och försökte sova. De här händer inte intalade jag mig, helt sjukt vad allt kunde gå fel...ingen mobil, ingen dator och ingen nyckel!
Bra start på julafton vill jag lova.     
När jag vaknade igen, insåg jag att vi hade strömavbrott!
Vilket betyder att de inte alls var nåt fel på datorn, den hade bara laddat ur! :D
Kaos utbrat i lägenheten när de insåg att vi inte hade nån ström och jag inte längre hade nåt kort.
Iochmed att de tog mitt kort, så spärrade de alla kort m den "kortkoden"
Så allas kort blev spärrade (dock kan de andra fortfarande komma in i huset och upp till våning 14.)
JAg spenderade större delen av dagen m att försöka få tilbaka mitt kort,
samt ladda datorn i koridoren!  Där finns de ström!    
Julafton jobbade jag, fick massa goa deserter och mat!
Hem för att prata m familjen på julafton.
Fungerade sådär men de va kul att prata med dom iallafall! (spec mormor!)
25 tillbringade jag och Alex på bondi, hur härligt som helst!   
GOD JUL!!!  
       
Min Rumskompis Alex :) 
   Observera att halva min kropp "står stilla" och resten är på väg nån annanstans!

Kl 16.00 var jag tillbaka på jobbet, där väntade julbord samt dryck!!
så middag i Altitude....Nice! var ett otroligt härlig pass, underbara människor som jobbade. Kl 18.00 öppnades baren, kl 23.00 kördes gästerna ut!
Sen avslutade vi kvällen m att fira jul, m öl champagne och chocklad.
Ja, jag älskar mitt jobb!
Väl tillbaka i huset möttes jag av säkerhetsvakterna, som visade sig vara underbara typer...va bara pga kamerorna de måsta ta mitt kort, och lagen...
fick veta att de försökt ge tillbaka mitt kort senare på kvällen :)
Dom var oroliga för mig  Så numera behöver jag aldrig mer oroa mig över att inte komma in! Dom är där för att hjälpa mig och erskorterar mig numera upp till min dörr varje gång jag behöver! De ni! :D
Så nu är jag back on track igen!
God Jul allihopa, hoppas alla haft en underbar jul i goda vänners lag!   
  
      

Av Amanda Rolinder - 23 december 2010 03:46

Efter att deppat ett tag på morgonen begav jag mig till gymmet.
Det har varit fullproppat den senaste veckan...folk verkar försöka komma i form inför jul. Mindre kul för min del, spädde på mitt humör lite extra!
Tillpåköpet var ett av rullbanden trasigt...ännu bättre!
gjorde mitt, sen gick jag upp och åt frukost. Gjorde sten sax påse mot mig själv om jag skulle köpa en telefon eller inte. Givetvis förlorade jag vilket innebar att jag var tvungen att kööpa en mobil. Så ut på mobiljakt.
2 h senare är jag tillbaka i lägenheten utan nåt som helst resultat.
Fanns ingen telefon som jag ville ha, och som jag kunde köpa.
Alla jävla telefoner här är m abonemang!
Och vafan ska jag m de till??? JAg vill bara ha en telefon.
Men eftersom jag inte vill ha vilken som helst, jag vill ha en jag trivs med...
De är 3 modeller som duger, och dom måste man köpa på internet. Kul.
Spec m tanke på att jag lämnar sydney om bara nån vecka!
Undrar bara hur dan ska sluta just nu, känns inte som de kan bli mkt värre.
(vet att de kan de, men sannorlikheten att de faktiskt kan bli värre KAN inte va så stor)

Av Amanda Rolinder - 22 december 2010 23:22

Ibland fukar inget, idag är en sådan dag!
Natten har varit bedrövlig, vilket gett mig den sämsta möjliga starten på dagen!
Och idag ser ja inget hopp om förbättring!
Min laddare till lelefon verkar ha slutat fungera, den har gett upp helt... så får inget liv i telefonen. Vilket innebär att de närmaste 6 dagarna kan ingen nå mig, jag kan inte nå någon via mobilen, ja har inget alarm och ingen vettig klcoka!
Nog för den var halvt som halvt värdelös innan...men nu är den helt värdelös!
Inget går min väg just nu, God jul va de va?
Ska gräva ner mig under täcket idag...tills ja måste upp å gå till jobbet!
Vädret är ändå kasst ute, så filmdag- jaa!
Imorn är de jul och ja har ingen som helst julkänsla!
Vill helst bara att helgen ska passera fortast möjligt!
Just nu tycker jag nog bara allt är sämst...de går väl förhoppningsvis snart över!
Tänk positivt så går de över sägs de, men inte idag! just nu ha ja ingen lust att jobba på saken, idag kan gott få gå till historien som en hemsk dag!
Sånna dagar behövs nog också!


Pratade nyss m Alle, antar ja tog ut de lite för mkt på han att ja inte har en allt för bra dag... Han försökte lösa mina problem, men funkade inte så jätte bra så ja blev bara ännu argare! Vet att du bara fösökte, även om de inte hjälpte :(
Få väl försöka lösa de nån dag framöver eller nåt.
Va inte ditt fel iaf!


Får förövrigt nå psyk på att jag inte kan få tag i nån...hade behövt fått lite råd angående mobil mm, men ingen tycks ha tid med mej idag!

Av Amanda Rolinder - 21 december 2010 11:27

Idag korsade jag harbour bridge för första gången!
Blev en lång promenad, skönt att rensa huvudet lite :)
Sen tog jag mig i kragen och fixade ett brev till mormor!
Lite felstavningar här å där får hon leva m, va trött nä ja skrev! :P
Va på gymmet för en stund sen, ha aldrig varit så mkt folk där, de enda jag kunde göra var kroppsövningar! hade lika gärna kunnat stannat på rummet nästan, fick låna lite maskiner emellanåt... men men glad ändå jag.
Ikväll ska jag sooooova! :D
Ta igen missade timmar av sömn!

Hemma har jag en miniatyr av de som är på bilden! Här har de större än verklighetsstorlek! Dom försöker verkligen här, men som de misslyckas! :D  

Ha de kanoners!
Down under   

Av Amanda Rolinder - 20 december 2010 15:46

Idag hade vi massor av folk som kom på besök till oss på våning 36!
Full fart hela kvällen, jag och olivia skötte alla sektioner på 2 idag,  ivanliga fall är vi 4. Men inte idag inte, då va vi två!
Så varken jag eller Olivia hade tid att ta matrast idag.
Och eftersom jag började tidigt idag så tänkte jag att ja skulle få min rast tidigt så ja kunnde äta ordentligt. så blev inte fallet. Kl halv 10 fick vi in mat från köket som vi fick äta på stånde fot. Gott va de, men vrålhungrig som man var räckte de inte så långt. Så vi gick runt å åt nötter hela kvällen. Vi bragdade dock idag, allt flöt på hur bra som helst, trots att vi var kort om folk och både ja å Olivia ä nya...plus att hon är fransk! Nu ska jag sova iaf, en välförtjänt sömn efter en bra arbetsvecka! ;) Nu har jag 2 dagars ledighet framför mig!

down under  

Av Amanda Rolinder - 20 december 2010 04:53

Provade på Sydneys nattliv på riktigt igår, var en lugn kväll för min del!
Men kul hade vi! En av bartenderna fyllde år så halva arbetslaget var i bondi och firade han, medands vi andra jobbade, kl 1 joinade vi de som var i tillräckligt bra skick för att ta sig in till stan. Kom tillbaka till lägenheten kl 6...
Ställde alarm för att prata m miNAlle, dock verkade jag ha slagit av de i sömnen,
Men snäll som han är ringde han och väckte mig! <3
Har precis kommit ur duchen, efter att precis klivit upp.
På väg tillbaka till jobbet nu, kan hända de blir en tung kväll! :)



Tkr för övrigt att det är dags för dej att komma älskling*! (*Alle)


Down under! /Trött tjej 20

Av Amanda Rolinder - 19 december 2010 03:56

Mkt jobb nu! :)
Börjar likna mitt liv den här sommaren, jobb jobb och jobb!
Stor skillnad dock, jag är i ett annat land och jobbar andra tider.
Igår blev de 10 h jobb, kom tillbaka till min säng kl halv 4. 
Nu tänker ja fortsätta att jobba så mkt de bara går innan ja lämnar Sydney.
Så nu längtar jag till Melbourn så jag kan njuta av ledighet med mamma!

Down Under

Presentation


Kände att det var dags att prova något nytt, så har ännu en gång packat väskan för nya äventyr på andra breddgrader!

Jag befinner mig i Canada, British Columbia -Chilliwack!!
Är här som Au pair i åtminstone 4 månader :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards